FINANSKRIS v. 48 - AXEL ÖSTMAN

VÄLKOMMEN TILL FINANSKRIS! sveriges fräschaste poesiblogg
svenska akademien har varit ämnet för nyhetsdebatter på sistone. såklart vill FINANSKRIS också vara i tiden, därför publicerar vi idag stol nr 17 av axel östman. en dikt om horace engdahls maginnehåll, en dikt med uppgift att fördärva heteronormer. genialiskt! läs, begrunda och framförallt - beundra!!
vill du bidra till finanskris? mejla mig på clara.olausson@hotmail.se

stol nr 17

jag vill ha en stol i svenska akademin
jag vill sprätta upp magen på Horace Engdahl
jag vill se de middagar han ätit på Riche
simma ut över den antika schäslongen
en sönderfrätt pilgrimsmussla
för varje homosexuell författare
de aldrig givit ett erkännande
 
jag vill förenas i den absoluta intimiteten  
med en annan man
jag vill dela en kroppshydda
jag vill sy ihop våra organ
jag vill att vi avlider till följd av bristande blodtillförsel
jag vill att vårt gemensamma lik  
hängs upp likt Jesus på korset  
framför Socialstyrelsens kontor
på Rålambsvägen 13
 
jag vill lagstadga samkönat sex
jag vill hjärntvätta samtliga hypermaskulina hockeykillar från min uppväxt  
jag vill se dem förälska sig i en stereotyp bög
jag vill att staten kräver känslomässig lydnad  
endast i det här fallet
jag vill förvandla heterosexualitet till ett bleknat minne
om detta må vi berätta kommer man att säga
om denna heterosexualitet må vi berätta
 

Clara Olausson
FINANSKRIS v.47 - ELIN BENGTSSON

VÄLKOMMEN TILL FINANSKRIS, sveriges fräschaste poesiblogg
den här veckan presenterar vi en meny ifrån Sturehof som Elin Bengtsson arrangerat. en explosion för smaklökarna!!! garanterad borgerlig njutning! en dikt som lämnar en härlig eftersmak i munnen. nu är det fredag, nu är det löning, här är sturehof, SKÅL!
vill du också bidra till finanskris? mejla mig på clara.olausson@hotmail.se

Sturehof

MENY ((serveras endast till hela sällskapet))
 950:-
(tip not included)

Friterad bläckfisk från Skagerack, svart aioli och citron
tuggar grå fradga
på hoFet är skaldjuren dödliga
dödligt läckra

2x havskräfta,
1x näve räkor,
En bit snökrabba

5x självförakt, slaskhinken i ett hörn
sturehof har inte hörn, jobbar inte med vinklar
alltså ett tillstånd av icke-existens (bortdimensionerad)


1x Fine de claire No:3
1x Speciale de Boudeuse No:5

det går inte att nöja sig när man väl börjat
en väldresserad dödssynd

2x Speciale de Boudeuse No:5
Halstrad dykfångad pilgrimsmussla från Hitra, bagnolitryffel och karamelliserad grädde

de med dykcert har en vag kosthållning
bara havets frukter tilltalar livförsäkrade smaklökar
alla på sturehof har dykcert
också stämningen är karamelliserad

Tartar på cognacflamberad oxfilé från Linköping, sikrom, pepparrotskräm och friterad schalottenlök
Anklever au torchon, brioche, äppelkompott, hasselnötter och krasse

s'il vous plaît
när ska sturehof börja med drive-thru?
ett koncept för kapitalistkonässörer i farten
aldrig tumma på kvalité
merci beaucoup mon ami
vita förkläden är här för oss!

Coupe Colonel
(citronsorbet med vodka)

för de som kan köra ett fordon med lite alkohol i kroppen
självkontroll flyter i det blåa blodet
alla med dykcert har självkontroll
sturehof är nya vodkabilen
tre på speed dial


2009 Pol Roger, Blanc de Blancs  12cl
firar på våning på narvavägen
visslar efter servitris
levern är inte kall- den är utsökt!
får jag bli din lilla kissemiss?

1990 Ch. Climens, 1:er Cru, Barsac (Sauternes) (Fr.)
fråga för komplett vinlista
 

Clara OlaussonComment
FINANSKRIS v. 46 NICOLE NILOFAR SEPEHRI

VÄLKOMMEN TILL FINANSKRIS! sveriges fräschaste poesiblogg.
den här veckan har jag äran att presentera utsökt poesi från Nicole Nilofar Sepehri.
poesin är lättantändlig, nära inpå, poesin är inte rädd eller ängslig. den är “nästan som ett krigsrop”. finanskris publicerar två dikter, och det finns mer att läsa av henne här.
hon är även en admin i facebookgruppen “Skrivgäris” och vill gärna välkomna nya medlemmar, så gå med!
vill du bidra till finanskris? mejla mig på clara.olausson@hotmail.se

2 - untitled project

helvetet var en plats för oss skrek de
men det gjorde oss ingenting
hanine och jag trivdes i värmen
även om huden föll isär
log vi från öra till öra
vi plockade frukt
vi dansade medan vi ryckte äpplen från deras träd
syrligt, sött, som du vill
en rutten mango faller ner till marken och spricker
en orange sörja har klibbat sig fast i marken
hanine börjar bygga sin nästa tavla
av den ruttna mangon och äpplets kärnor
jag skrattar för i sverige är allt konst
men i helvetet har vi
standard

8 - drottningen

ett blåbär mellan fingertopparna
håller det hårt och stirrar på mig själv i spegeln
iklädd en baddräkt med citroner på
de är deformerade för jag
drack för många öl förra månaden

nu spricker det
saften springer iväg från sitt hem
köttet ger upp och faller ner mot tummen
fem citroner har nu blåa nästan lila fläckar
lyssnar som förhäxat på jazz och springer runt
måla mig med blåbär om du vill
jag finns här och är din canvas för idag
allt som oftast är det jag
som segrar 

har krigat mig igenom skogar
fyllda av ruttna bär och löv
med fel färg 

men nu är jag här och jag erövrade skogen
den behövs inte längre
nu har jag lagt den bakom mig
kalla mig numer
ofördärvad

neka mig absolut ingenting
för jag förtjänar världen (när den är frisk)
det räcker inget till att kalla mig stark
för att sedan försöka krossa mig
tänk efter innan du gör nåt, tänk efter innan du säger nåt
jag råder dig att lägga benen på ryggen och springa
innan du skjuter dig själv i foten igen
spring så att andningen försvinner
nu springer du död in i min gamla skog
den har öppnat sig för dig

må du straffas för allt
ingen får krossa mig

kalla mig stridsduglig
en riktig krigare behöver inte en sköld
en riktig krigare skaffar sig inga fiender

ute i luften i min fläckiga baddräkt och jag slår
staven i jorden
det vibrerar och du faller omkull
stanna kvar därnere
du hör inte hemma någon annanstans
ditt hem är där de svaga är

bit mig i örat för jazzen räckte inte
jag vill känna det yttersta av allt
bit mig och låt en saxofon göra sitt jobb
skrik högre för jag hör inte trumpeten
tillräckligt
det måste vara på gränsen till farligt

du väser med ett stort leende
jag älskar dig så mycket
nästan som ett krigsrop
jag älskar dig så mycket!

Clara Olausson
FINANSKRIS V. 45 - LUDVIG JOHANSSON

VÄLKOMMEN TILL FINANSKRIS! sveriges fräschaste poesiblogg
den här veckan har jag något ultraexklusivt för att kompensera för att förra veckans frånvaro
i somras tog ludvig johansson oss alla med storm med med “kom inte och säg att du inte älskar mig” på fame factory. tshirtar trycktes, hyllningar sjöngs! i dagens finanskris får jag äran att dela med mig av hans diktfragment. läs och njut!
vill du också bidra till finanskris? mejla mig på clara.olausson@hotmail.se
 

fragment

visa lite respekt
visa för mycket

låt aldrig någon
1. komma för nära
2. prata till punkt

avbryt mig innan
en bisats tar vid

jag blir avbruten
för kärlekens skull


hugh hefner är död
det kanske är lika bra

det finns inga andra ord
hugh hefner är död

jag köpte en peruk i samma frisyr
som marilyn monroe, hon var död då
    precis som hugh hefner är död nu


vassa tungor
vilda fester

vuxna leker
vuxna lekar

våld löser allt
ord förgör intet


jag är din lilla försökskanin
inte en sexig kanin
inte med mina mutationer
jag är din lilla försökskanin


det finns inga änglar
i himlen eller i japan

jag ska raka mig överallt
och ingenstans för dig

anna nicole smith
är också död, hon
skrev i sin dagbok
den 31 maj 1992:

I hate men!!
They suck
There scum
There not
worthy.


du är en ful hund kvarglömd på
ett hunddagis efter stängning en
onsdagskväll och husse är död men
du förstår inte vad det betyder för
du är bara en ful hund kvarglömd
på ett tomt hunddagis efter stängning


måste man dö för att komma till
den andra sidan, är gräset verkligen
grönare där, når solens strålar ända dit

jag vill gärna dö i gräset men
kroppen börjar klia efter ett tag
hinner jag dö innan kroppen börjar klia


dötid
eller
dödtid
tid att dö
eller
tid att döda


kärleken är avig
när vi är tillsammans
sanna mina ord
ta på mina ord
svälj orden hela
spotta aldrig ut
 

Clara OlaussonComment
FINANSKRIS v.43 - SURRET

VÄLKOMMEN TILL FINANSKRIS! sveriges fräschaste poesiblogg
den här veckan presenterar jag en kollektiv dikt skriven av en grupp som kallar sig själva för SURRET! det handlar om våld och det är explosivt. en spännande poetik, som helt o hållet saknar etik. en spännande po! som man kan säga då. ha-ha! 
vill du bidra till FINANSKRIS? mejla dikt/poesi/nåt skoj i ett dokument till clara.olausson@hotmail.se


SURRET

I.
jag tycker luf hade rätt om kärlek
men det får man väl inte säga i det här landet
nekrofilen den bästa filen men det får man väl inte säga i det här jävla landet
mitt hjärta brister för alla nekrofiler som står utanför kyrkogården o fäller en ensam liten tår
kärlek är inte begränsat till enbart människosläktet, tidelag e nya tidens lag
det finns också någonting erotisk med klockur
jag skulle kunna tänka mig att knulla med tiden som koncept
kärleken har ingen lag, jag älskar pride, kärleken är fri
jag är fri att knulla tiden som koncept
och solur är det sexigaste som finns fast det borde heta skuggur för skuggan är mer sann och dessutom mer död
min skugga är så sexig! jag föredrar mitt skuggjag över mitt riktiga jag, jag älskar min skugga.
mitt skuggjag är sexig, javisst, men hur kan perceptioner av verkligheter vara sexigare än verkligheten itself?
svaret på det är enkelt: erotik lägger aldrig i det uttalade, det verkliga. erotik ligger i allting som inte sägs. erotik ligger i skuggjaget. därför är det aldrig hett att ligga med någon från grindr.
vi e alla skuggor enligt Platon och vårt sex är skuggsex och den riktiga (idé/skugg)erotiken
jahaja jahaja jahaja, jahaja! jahaja! jahaja! ja -ja! vad är ljud! ljud! ljud! ljud! ljudande! 

II. 
okej mommy issues kan vi prata om mommy issues
bäst att hämta tissues vi vill gråta för att oidipus högg ut sina ögon han var inget helgon om vi säger så

III.
jag tror på att romantisk kärlek är botemedel fast det är omoget
jag tror på att kärleken är störst av allt fast det är väldigt teenage
jag tror att känslor måste få vara simplistiska och självklara i sin existens
jag tror på celibat som koncept
namn på killar jag vill döda och hur det ska gå till:
mattias ska jag stycka med vässade spelkort för de gillade han alltid mer än mig
per ska jag sätta i en giljotin för han gillar ju att spela teater och är extremt överklass
andreas ska jag kväva med ett par trosor
hugo ska jag förgifta med utspädd målarfärg
horace ska jag sprätta upp med en brevöppnare
jag ska spränga mig själv! 
pratar vi dynamit här eller något annat explosivt

IV.
kan vi prata om filbunke
utveckla filbunken med trådar
trådig slajmig och sur som jag

Döda kvinnors fittor smakar jordgubbar och honung fast i deluxe version
(sorbet)

en gång lämnade jag en spännande stämning
sen åkte jag förbi en skylt där det stod “varning för explosiv atmosfär”

 


 

Clara Olausson
FINANSKRIS v.42 - SARA HOLMSTRÖM

välkommen till finanskris! en blogg för poesi i alla dess former.
den här veckan vill jag presentera den fantastiska Sara Holmström som bjuder på ett utdrag ur ett längre verk med titeln “BLI ETT SLÖDDER”, det är vackert diktande om döden sprit och sexualitet.
vill du också medverka i finanskris? mejla dikter (ej länkar till bloggar/portfolio-sidor) eller andra roliga idéer till clara.olausson@hotmail.se på direkten!

 

BLI ETT SLÖDDER

I
du är den sexigaste jag sett i tyll
du är hudlös, känslig, sensitiv, allergisk
du behöver aldrig spendera pengar på hudvård 


II.
ditt ansikte kommer brinna (du blir kremerad) 
ditt ansikte och din hud kommer ätas av likmaskar om du inte kremeras
du bränner upp en kräm med extrakt av åsnetestiklar
du vill bränna upp dina egna testiklar (som du hatar/älskar) men
du är rädd för smärta


att förvänta sig att brinna i helvetet, du beskriver dig själv som detet, du sväljer lockbetet
du går inte till arbetet
du är arbetslös
du älskar att vara medvetslös
redlös
red bull och explorer
är stapelvaror
stapelbara

III.
köper du en tyllkjol för varje tillfälle på tyllkjol.nu
en tyllkjol catwalk
en tyllkjol svart med kattsvans
en tyllkjol i samma färg som drinken
en annan tyllkjol i samma färg som en annan drink 


IV.
årets första fjäril är mörk
det blir sommar
den är kall
du somnar går i ide
wake me up when september ends
din pappa är död
han är död
hans återfödelse som fjäril 


din pappa drack aldrig
redbull vodka
rosa var inget för honom 


du har fjärilen i magen
den skrapar mot dina magsår
retas
inte flyga bara smälta
fräta
han flätade aldrig ditt hår
din längtan efter fingrar
mot hårbotten som
trasslar ut
trasslar in sig 

du köpte en kjol i smyg
din pappa dog
du bar den på begravningen
(i smyg)

Clara OlaussonComment
välkommen till finanskris!

jag är tillbaka, tyvärr hårt drabbad av vår tids kanske största fara; brist på content. men nu vänder vinden, häng på =)

FINANSKRIS söker nyskriven poesi!
jag har höga förhoppningar på att det här ska bli “the place” att bli läst på. poesins högborg på internet! här ska välkomnas man av lågintensiva pretentioner och hopplösa ambitioner. en plats där vi kan skriva poesi, om poesin, till poesin - you name it. kanske förändrar vi det torra ökenlandskap som är litteratursverige.

 
mejla mig på clara.olausson@hotmail.se nu med en gång!

Clara Olausson
Dikter som lästes upp på Dramatens lunchpoesi den sjuttonde februari

1


jag hoppade från en bro

och allting var blått

allting var blått

jag var inte längre lilla blå

stora blå

om jag dör hoppas jag du kommer på min begravning

om jag dör så kommer du också dö blir ett svar

som ger mig tröst

när jag dör i det stora blå

och om allting är kvar

de vidriga stormarna

som blåste ihjäl

min vilja till

att bli den jag ska bli

om någon hör

en sirensång

som låter

simma med mig

simma med mig

simma med mig

låt inte det lilla blå

sluka dig

snälla lyssna inte

på någon som

inte åker över

världshaven för dig

jag är här

jag är här

alltid och väntar på dig

 

 

2

hela havet stormar
stormar stormar stormar
en lek
där paniken bryter ut bland barn

havet är Där
distansen är
inte outhärdlig
inte som flygplansresor
och tågrälsen
och bussar som
aldrig stannar
– bara exakt när
alla passagerare vill av
när hela människomassan
stormar
ut

havet finns där
och barnen stormar in

några går förbi
och ser en
glittrande yta
ett fotografi
en fokuserad
men endimensionell minnesbild
av vädret vid havet

ingen vet någonting om havet
det spenderas
så mycket resurser
på vad som finns ovanför ytan
ingen vill veta
vad som finns
på botten
men alla vill åka till rymden
i rymden stormar det aldrig
det är i alla fall så de drömmer

 

 

3

havet havet är du där
speglas jag i ytan
säg mig bottnar jag där
säg mig är jag gjord för att sjunka
säg mig
säg mig något
havet havet! är du där!
är det här
jag blir trankil
äntligen?
nej jag har inte våldgästat vattensamlingar
jag har varit
bjuden in till festerna
konfetti i fula färger
det luktar inte gott här
hos mig
de säger att jag reflekterar rött
jag trodde jag var blå
jag trodde jag var blå
infernalisk närvaro och
ingen vill brinna upp i mig
havet havet lyssnar du på mig
jag står och skriker bland folk
så du måste lyssna snart
säg mig något
kan jag få se mig själv
var ärlig
säg något
som gör det enklare att gå på vatten

Clara Olausson
jag läste "natten som föregick denna dag"

ett av genierna bakom kursen (sekten) hekseskolen har gett ut en bok. natten som föregick denna dag heter den, och min idol/supremewitch johanne lykke holm är författaren.

nedan följer lite jag skrev om att läsa den. jag tycker alla ska läsa den.

 

 

en fredagsmorgon läser jag natten som föregick denna dag, det är en bok skriven av johanne lykke holm.

jag har inget bra att markera sidor med så jag viker ner hörn, det är många hörn som blir nedvikta. ibland tänker jag, nu har jag ju vikt ett hörn på sidan bredvid så det behövs inte vikas ett till här, om jag inte tänker så skulle nog hela boken vara vikt.

 

en fredagsmorgon läser jag natten som föregick denna dag, det är en bok skriven om johanne lykke holm. den handlar om ett barn. det är ett barn som vet att hon är en marmorstaty bland gymnaster, ett barn som äcklas av sitt barnansikte. det är ett barn med mörker. det är ett barn som är en människa, stark och dålig. ful och olycklig. ett barn vars vän är en häst, barnet vet att det är en häst. ett barn som kanske bär kniv men som också har chokladpapper i fickan. 

en fredagsmorgon läser jag tills boken är slut och sedan bläddrar jag tillbaka och läser lite till. 

 

en fredagsmorgon har jag läst natten som föregick denna dag, det är en bok skriven av johanne lykke holm. jag håller i boken, jag har turen att ha ett signerat exemplar. jag vet att jag inte kommer låna ut den, om någon jag känner vill läsa får de faktiskt köpa en egen bok. jag tappade trisslotten jag köpte till johanne. 

Clara Olausson
Den här huden man täcks av, den är inte rädd!

har du sett avgrunden

jag önskar det var en vän

som andra vänner kommer avgrunden tillslut att försvinna

jag kommer nog bara bli den

 

har du sett mig

(såklart du inte har sett mig)

 

vissa spöken är bara mallar

man fyller i med vad man vill se

 

har du sett fåglarna

de har fula ansikten

men har du sett hur de flyger

 

jag tycker att jag är en fågel

på många sätt och vis

 

 

ibland fantiserar jag om att skottsalvor

landar på min hud men bara studsar av

jag vill bara höra ljudet och känna en liten sensation

 

ibland fantiserar jag om ett rum där alla är medvetslösa förutom jag

den bästa publiken

 

ibland fantiserar jag om att knäcka smalbenen

på de där superspinkiga tjejerna som ibland går framför mig

 

 

jag hoppas alla vackra människor brinner i helvetet

men överlever

och tvingas leva med brännskador

 

jag tänker ofta på att stoppa fingrar i tomma ögonhål

jag tänker ofta på det härliga

 

jag gillar att jag trodde själen var formad som lungor

jag såg reklam för halstabletter och trodde att själen flydde

som en lättnadens pust

 

avgrunden är en liten vrå

där du blir mer blyg

 

fåglar är som barn på många sätt

förutom att barn inte kan flyga

 

 

jag är det där spöket

mer kompromisslös kan jag inte bli

Clara Olausson
jag avskyr när människor tittar på mig som om vi hade kunnat vara vänner

min favoritgrej med reality-serier är när
de absolut inte är där
för att skaffa några vänner

jag har valt att applicera samma
strategi i livet
det här är konceptet

livet går ut på att dö, snabbast vinner
livet går ut på att dö, jag kommer dö först
och coolast av alla

ibland kanske någon suckar bekymrat
eller uttrycker någon slags oro
men det är då jag lägger en hand på axeln
och säger,

jag är inte här för att skaffa några vänner.

Clara Olausson
Ögats poesi

ÖGATS POESI: jag läste lite poesi med ögon som tema för att skriva en essä till populär poesi men blev aldrig klar.

 

ögat betraktar, men vi har två

ögon ser

jag avläser raderna, jag uppfattar att ett öga är ett ägg är ett kön är en mun är en besvärjelse är religion är kärlek är erotik är rädsla är identitet

ett öga är aldrig ett öga men det är alltid ett öga.

ett öga kan äta dig, jag har hört meningen ”äta upp någon med ögonen” eller kanske ”sluka någon med blicken” från människor i vardagliga sammanhang, man äter någon man finner attraktiv. det är vardagens kannibalism och den utförs med ögonen, inte munnen

ögon kan vara hungriga, och jag vet inte varför.

ögat är våldsamt,

ögat är hela kroppen.

 

i ögats poesi är miraklet de slutna ögonen, blindhet

rut hillarp skriver i drottningen

"allt febrigare väntar hon undret

dina slutna ögon"

gunnar ekelöf skriver i smekning

"ögats läppar sluter sig ögats kärna för att kyssa mörkrets rum"

de öppna ögonen talar om vem människan som huserar globerna egentligen är

det är därför ögon är farliga, de slutna ögonen abdikerar sig till poeterna, kropparna blir tillgängliga när man får beskåda utan att beskådas.

 

i det slutna ögat vilar drömmar, i det öppna vilar haven

ett öga kan vara hungrigt, men aldrig matas.

i drömmar är ögon slutna men inombords är globarna vid liv

som i ett hamsterhjul springer de inuti ögonlocken och avläser

vad du såg på tv för några timmar sen i en ny regi.

 

ögat existerar för att uppfatta ljus, georges bataille skriver i en dikt att hans ögon är som grisar och återigen uppstår det kannibalistiska i ögon som är svultna,

ögonen gör det inte munnarna törs.

ögonen är grisarna som sägs vara renliga djur.

 

jag tänker på att vara uppriktig och ärlig, en akt som kräver ljud

men som sällan sker. ögat är det liminala utrymmet mellan tanke och ord.

en visualisering som förhindrar rörelse.

 

ögonen är själens fönster säger några,

men ögonhål är skallens avgrund

så är det bara.

Clara Olausson