Guggenheim Museum i New York är i konstkrig

Guggenheim museum i New York är i krig med djurrättsaktivister.

Häromdagen gick Guggenheims museum i New York ut med att de drar tillbaka tre konstverk från deras kommande utställning “Art and China after 1989 – Theater of the world”. Verken som uteblir har mött stor kritik redan innan utställningen öppnat, och väckt en debatt som drivits upp till protester, namnlistor på över en halv miljon påskrivningar, demonstrationer och allvarliga hot. Detta lilla konstkrig utkämpas mellan Guggenheim och djurrättsaktivister – alla tre konstverk innehåller djur som på ett eller annat sätt är utsatta.

Alla tre konstverk innehåller djur som på ett eller annat sätt är utsatta

“Dogs That Cannot Touch Each Other” heter Peng Yu och Sun Yuans video där fyra pitbulls är fastspända vid varsitt rullband, ansikte mot ansikte. I videons sju minuter triggar hundarna igång varandra till att vilja slåss, men förblir oförmögna att röra varandra. I Xu Bings “A Case Study of Transference” skulle museibesökarna fått se en video av två grisar som parar sig framför en publik; den ena tatuerad med kinesiska ord och den andra med engelska. Signaturverket “Theater of the world” av Huang Yong Ping är också ett av de verk som dras tillbaka. Där skulle ett slags djurens hunger games visas – i en liten arena låter man insekter, ödlor och ormar ta död på varandra. Utställningen är en ambitiös satsning och vill visa hur den moderna experimentella konsten i Kina har agerat i förhållande till omvälvande politiska processer.

Konflikten här ställer intressanta frågor om just konstens frihet

Guggenheim har själva varit medvetna om att en del verk är provokativa, och på hemsidans info om “Dogs That Cannot Touch Each Other” skrev de innan hoten: “We recognize that the work may be upsetting. The curators of the exhibition hope that viewers will consider why the artists produced it and what they may be saying about the social conditions of globalization and the complex nature of the world we share.”

I en intervju för Artnet News har konstkuratorn Alexandra Munroe fått frågan om varför verken måste vara brutala, och svarar då: “It’s gritty and tough and brutal because that is the world these artists have lived in. They are not just witnesses—they are the agents of so much change that happened (...)”

Guggenheim intygar att konstens frihet är väldigt viktig för dem, och att det är beklagansvärt att de måste dra in verken.

Konflikten här ställer intressanta frågor om just konstens frihet, om konst och etik, och om varför konst provocerar så. Vill man förbjuda upprörande konst för att konst ses som nyttolöst? Hur långt sträcker sig konstens frihet? Var det rätt beslut av Guggenheim? Diskutera i smågrupper!!!