Genialt när politik blandas med det banala

RECENSION

"BLIXT FRÅN OKLAR HIMMEL"

SARA GRANÉR

ORDFRONT FÖRLAG

Foto: Ebba Sigeback 

Foto: Ebba Sigeback 

 

Malmötecknaren Sara Granérs senaste bok Blixt från oklar himmel samlar bilddikter som vi tidigare kunnat avnjuta på hennes Instagram. Sedan Sara Granér postade den första dikten under hashtaggen #dagensdikt har jag golvats av hennes fantasi och genialitet varje gång de synts min feed. Jag tror att jag har likeat exakt alla och kollat på dem mer än en gång. Och detta är jag inte ensam om, dikterna har blivit enormt uppskattade av Granérs följare. 

 

#dagensdikt

Ett inlägg delat av Sara Granér (@el_granero)

Det är upplyftande - aldrig har jag läst något som liknar detta.

Sara Granér debuterade 2008 med serieromanen Det är bara lite AIDS och har sedan dess varit en självklar del av den svenska serietecknarscenen. I bland annat Aftonbladet, ETC och Galago har vi kunnat läsa hennes serier, och även utanför Sverige har Granérs konst synts på utställningar i till exempel Rom och Tokyo. Tillsammans med bland andra Ellen Ekman, Julia Hansen och Karolina Bång driver Sara Granér det feministiska seriekollektivet Dotterbolaget. Blixt från oklar himmel är Sara Granérs femte bok.

 

Kanske är det just så livet är, en dag står du i en bankomatkö och nästa dag upptas du av tankar om att dö.

Dikterna är lika delar humoristiska och sorgliga. Varje sida väcker känslor och varje bild kastar mig mellan olika sinnesstämningar: jag känner paniken i ett ogenomtänkt sms, får svår stress och blir glad av att titta på några söta gäss. De spretiga och färgglada bilderna lyckas fånga saker jag inte ens visste kunde porträtteras i serieform. Sara Granér lyckas rita ett misstag, ett socialt arv och en separation med samma självklarhet som hon ritar en hasselmus. Det är det magiska med Granérs serier. Hennes djurlika karaktärer med fyrkantiga, gula huvuden kan föras in i nästan vilken kontext som helst, stilen är lätt att känna igen men blir aldrig tråkig eller enformig. Blixt från oklar himmel är nyskapande både som poesi och serietecknande, samtidigt som det är ett nytt stilgrepp för Granér. Det är upplyftande – aldrig har jag läst något som liknar detta. Det är en magisk kombination av serier och lyrik. Vardagliga och konkreta bildrutor rimmas med existentiella och filosofiska teckningar. Kanske är det just så livet är, ena ögonblicket står du i en bankomatkö och nästa ögonblick upptas du av tankar om att dö. Dikterna berör mig djupt och får mig att skratta högt för mig själv.

 

#dagensdikt En kaffefläck/olika långa streck/skräck

Ett inlägg delat av Sara Granér (@el_granero)

Granér har i alla sina serier en tydlig politisk agenda, och även om det inte är lika tydligt i Blixt från oklar himmel tycker jag mig ändå se vissa likheter. Att rimma med orden gränskontroll, tillväxtekonomi, ett internaliserat kvinnohat är politiskt. Kanske blir det också politiskt när dessa stora saker blandas med mer banala saker. Det får mig att tänka på Athena Farrokhzads kloka ord från hennes sommarprat 2014: “Om det inte vore för att Europa återigen brinner, hade jag velat prata med er om träd... Nu måste jag istället prata om den växande fascismen”. För kanske är det så. När du lever i ett stängt Europa med gränskontroller, om du tänker på hur orimligt tillväxtekonomi är och ser internaliserat kvinnohat, så kan du inte bara skriva poesi om insjöar och hasselmöss. Trots att det kanske är det du vill. Blixt från oklar himmel blir politisk eftersom det är poesi om sådant som det annars inte skrivs poesi om.

#dagensdikt

Ett inlägg delat av Sara Granér (@el_granero)

Trots att jag sett alla dessa dikter innan så drabbar de mig lika mycket nu som första gången. Det är en bok att gå tillbaka till, bläddra mellan dikterna och inspireras. Den borde ha en plats i alla serieälskare och lyrikfantasters bokhylla. Jag hoppas att Sara Granér fortsätter lägga upp #dagensdikt på sin Instagram (@el_granero), för jag älskar dem. Allt Sara Granérs penna rör vid blir till guld.

KulturEbba Sigeback