Plath-omslaget som upprört hela England

Nu i oktober släpps en ny samling av Sylvia Plaths brev i både USA och England. Som oftast så trycks upplagan med olika omslag, den amerikanska framsidan har en bild på Plath i jacka, medan den brittiska har en bikinibild. (EN BIKINIBILD!)

 

Framsidan från HarperCollins förlag

Framsidan från HarperCollins förlag

Framsidan från Faber & Faber förlag

Framsidan från Faber & Faber förlag

Cathleen Allyn Conway, som är Sylvia Plath-expert, skriver i The Guardian om hur problematiskt det här är, inte bara för Plath utan för alla kvinnliga författare. Sexualisering och objektifiering av kvinnor är ett historiskt problem. Tyvärr förminskar ju omslaget med bikinibilden både texten och hela författarskapet, ett författarskap som framförallt behandlar ämnen som psykisk ohälsa, misshandel och självhat. Conway skriver “Presenting female writers as sexualized and frivolous diminishes their intellectual credentials, tarnishes their work as slight, not to be taken seriously.” Det är ett problematiskt sätt att sälja kvinnliga författare på, en kropp som går att sexualisera blir ett krav för att få vara en del av den litterära världen.

 

Dedikerade fans vet att Plath kämpade mot de kroppsliga och litterära krav hennes man Ted Hughes hade på henne, därför blir bikinibilden extra pinsam när det gäller just Plath – nästan en personlig attack. Hon var obekväm med att ses utan flera lager kläder, och avskydde det blonda håret som hon endast hade under tre månader av sitt liv. Tankarna förs till en annan publikation (Plaths del i Faber Poet to Poet serien) där hennes man valt ut dikter och lagt till en bikinibild. Samma man som stal hela hennes arv och hus, samt förstörde stora delar av hennes litterära verk efter hennes död.

 

KulturLinnéa FranzComment