Anna Axfors: Behöver skattebetalarna SVT Edit?

SVT gör Edit till sitt "populärkulturella flaggskepp". Kommer det nya Edit med extra premiumkänsla fylla ett hål i Kultursverige? Anna Axfors tror inte det.

När surfade du in på edit.se senast? Kanske var det vid lanseringen 2015? Jag skriver in edit.se i adressfältet och hamnar på något som verkar vara SVT Play för tonåringar, med program som heter “Första orgasmerna” och “Snopp vs ..?”. Tankarna förs till Bullen, eller snarare ett bortglömt Bullen för den digitala eran.

Anledningen till att jag går in på Edit nu är för att SVT i dagarna skickade ut ett pressmeddelande om att Edit nu blir SVT:s “populärkulturella flaggskepp”. Det var väl ungefär det som var tanken från början, men det nya är att Edit nu ska slås ihop med kulturprogrammet Kobra – säkert ett naturligt steg, då Kobras programledare Parisa Amiri jobbat med Edit tidigare.

 Parisa Amiri, programledare för kulturprogrammet Kobra som nu slås samman med Edit. Foto: SVT/Janne Danielsson

Parisa Amiri, programledare för kulturprogrammet Kobra som nu slås samman med Edit. Foto: SVT/Janne Danielsson

Det är lite oklart vad det nya Edit kommer att vara, precis som jag inte helt förstått vad det gamla Edit är. Det är lite som i den där Electric Banana band-låten: “Det är en fågel”, “Nej det är ett plan”, “Nej det är en superbanan!”

Är det tv-program? Är det en sajt? Ingen vet.

Ibland fladdrar “Edit Stories” förbi i flödet, där kända eller okända människor under några minuter ska berätta något starkt om sig själva. Det är vad jag sett av Edit sedan starten 2015.

Det är inte som att hela världen längtat efter ännu ett samtal.

SVT Edit fick kritik vid den första lanseringen också, bland annat av Nöjesguidens Jenny Nordlander. Sajten sades vara för lik Politism och Nöjesguiden och för att orättvist konkurrera med de kommersiella medier som går på knäna för att leverera material. Nu verkar ju de kommersiella medierna klara sig ändå, medan det är Edit som behöver konstgjord andning i form av skattemedel. Ändå är SVT:s självkänsla när det gäller sitt "kulturella flaggskepp" hög: i pressmeddelandet säger kulturchefen Eva Beckman att “det är hög tid att vi får en arena för vår tids mest spännande frågor och perspektiv”. Hon syftar på ett nytt samtalsprogram, “Kulturveckan”, som lanseras inom Edit-konceptet i januari och menar att det är synd att det inte redan finns med tanke på metoo-rörelsen.

Vilken tur att det är SVT:s självbild som är skev och att samtalet om metoo har kunnat pågå utan Edit - på Instagram, Facebook, i poddar, på Twitter, vid fikabord och cirka en miljon andra ställen. Det är inte som att hela världen längtat efter ännu ett samtal. 

Kommer det sippra ut ett “göttigt serum” ur datorn?

Men låt oss inte bli för negativa. Edit kommer komma i flera olika former framöver, bland annat som "en månadsutgåva med extra premiumkänsla året runt". Lyx utlovas. Vad lyxen består i återstår att se. Kommer sidan glittra? Kommer det sippra ut ett "göttigt serum" ur datorn när man kollar på ett klipp från SVT Edit?

Eller kanske levereras något helt amazing, kanske revolutionerar 2000-talets Bullen bevakningen av populärkulturen? 

Så höga får förväntningarna faktiskt vara när public service lovar att täppa till ett populärkulturellt hål som vi inte ens visste fanns. Men eftersom de redan försökt en gång utan att lyckas så vågar jag inte direkt ropa hej. 

Kultur, Nöje, SamhälleAnna Axfors