Ett utforskande av ras och kön, nutid och dåtid, makt och kontraster. 

LoveStorys @Konstkvinnor presenterar Mary Sibande. 

Mary Sibande föddes 1982 i Sydafrika, och lever i Johannesburg där hon även är verksam. Hennes verk utforskar ras-, klass- och genusfrågor. Framförallt jobbar hon med skulpturer i verklig storlek av sitt alter ego, Sophie, som är den personen hon troligtvis skulle ha varit om hon följt kvinnorna i sin familjs öde. Sibandes konstform är helt unik och är – utöver det som konsten representerar – unik i sig, då den diskuterar socioekonomiska, köns- och rasfrågor på ett banbrytande sätt som tidigare knappt varit möjligt för en ung svart kvinna.

Skärmavbild 2017-02-23 kl. 13.43.48.png

Skulpturen Sophie är en representation av en svart kvinna som, liksom hennes mamma och mormor var, är ett hembiträde. Sophie drömmer om ett liv där hon har oändligt med möjligheter, ett liv där hon kan ta över världen. Men istället är hennes öde bestämt av hennes kön och hudfärg. Sophie har ofta ögonen stängda för att symbolisera den drömmande, hon blundar bort verkligheten.

Sibande berättar själv att det var hennes mormor som övertygade henne att satsa på konsten. Mormodern har alltid stöttat Sibande, och är extremt rörd över de öden hon valt att skildra. Som respons till sitt barnbarns verk har hon sagt:

“I didn't know while we were living our lives you were taking notes".

I verket I wish you were here figurerar Sibandes alter ego Sophie. Hon är klädd i en housemaid-utstyrsel omgjord i typisk viktoriansk stil. Materialet hon använder för att sy kläderna är, för en sydafrikan, lätt att känna igen som det typiska tyg hembiträden använder. 

Mary Sibande säger själv i en intervju:

"The reason why Sophie’s dresses are big is because I was interested in the Victorian era. When you look at images of Victorian dresses, you realize that women found it hard to wear such big, heavy and tightened-up dresses and that their movements were limited as a consequence. I constructed Sophie’s clothing with that “limited movement” concept in mind. Sophie goes to work in her ordinary dress. If she were wearing such big and heavy Victorian dress, she wouldn’t be able to do anything. Her dress is a protest against being a maid and at the same time it is the facade that allows her fantasies to come to life."

Efter att Sibande hade gjort ett par Sophie-statyer ville hon utmana sin konstform ännu mer. Hon började då med de lila skulpturerna som står mittemot Sophie. De här verken jobbar med kontraster på olika nivåer; de lila är celler i förstoringsglas medan Sophie är en hel människa, det lila är förut och Sophie är nu. Skulpturerna kan tolkas som lätta, dansande eller våldsamma. Det handlar om att gräva djupare och spegla sig själv i sitt eget inre.

Sibande valde lila eftersom färgen har en speciell mening i den sydafrikanska apartheid-historien. När de svarta medborgarna marscherade i protest mot apartheid, sprayade poliserna lila färg över tågen för att markera människorna – på så sätt visste de vilka som hade varit med och kunde därefter fängsla dem. Enligt Sibande älskar hon att ta tillbaka historien och utforska vad hon kan göra med den i dagens kontext. 

Verket ‘Lovers in Tango’ handlar för Sibande främst om både hennes mammas och pappas förhållande till varandra, och pappans förhållande till Mary själv. De 26 soldaterna, stöpta efter Sibandes egen kroppsform, poserar med osynliga vapen, medan officern längst fram som symboliserar Sibandes pappa, står i en för evigt fryst ansats att ta kontakt med Sophie, "in a tango that can never develop or change".

Här kan du se Mary Sibande berätta mer om sin konst: