Get shit done (Sluta prokrastinera)

Kläderna som samlas på hög på golvet. Telefonsamtalet du drar dig för att ringa. Uppsatsen du påbörjar dagen innan inlämning fastän du har haft en månad på dig. Du är fantastiskt bra på att skjuta upp saker men till vilken nytta?

Tro mig. Jag har med varit där. Jag har med påbörjat uppsatsen alldeles för sent, väntat med att göra det jag verkligen borde göra för att få mitt projekt framåt, för att få det att lyfta. Jag har med trott att det spelar väl ingen roll om jag gör det nu eller om en vecka.

Sanningen är den att det gör det. För varje liten sak du skjuter upp minskar chansen att du kommer att gå in action på andra saker. Saker som kan förändra ditt liv. Om du tillåter dig själv att skjuta upp klädhögen på mattan, disken på diskbänken och det där träningspasset, till synes små och obetydliga saker, så kommer det att påverka din framgång. Du kommer ha massvis med små uppgifter som ligger och gnager i bakhuvudet och hindrar dig från att vara kreativ, från att fokusera och från att uppnå allt det där du vill uppnå.

Från Början

Hjärnan gillar snabba belöningar

Prokrastinera är ordet som beskriver det du och jag gör och har gjort. Visst känns det lite skönt att veta att man är så långt ifrån ensam om att skjuta upp saker och ting att där till och med finns ett begrepp för det? Ordet prokrastinera kommer från latinets pro som innebär framåt och castinus som betyder morgondagen så att skjuta upp saker och ting är långt ifrån en modern företeelse. Att människan är fantastisk på att skjuta upp saker och ting är kopplat till hjärnans belöningssystem.

Hur många har lovat sig själva att nu, nu ska jag ta tag i träningen för att bli starkare, må bättre och bli piggare? Jag har. Hur många gånger har det inte hänt att när det väl gäller, när man ska ta sig igenom passet eller löprundan så lockar soffan lite för mycket och visst ser det ut som att det kommer börja regna vilken sekund som helst? Man beslutar sig för att stanna inne.

Detta har vi vår fantastiska hjärna att tacka för. Hjärnan gillar snabba belöningar och har extremt svårt att se den långsiktiga vinningen på att verkligen ta sig ut och röra på sig. Alltså blir det svårare att motivera sig själv till att göra det där som man vet att man borde göra och detta är exakt det som händer när man prokrastinerar. Man måste lura hjärnan och gör det som ska göras att verka mindre jobbigt och till detta är tvåminutersregeln otroligt användbar.

TVÅ MINUTERSREGELN

Den lilla uppgiften

När det gäller små uppgifter, som det ofta gör, så finns det en magisk regel

Ta en titt på din to do-lista. Vilka surdegar hänger kvar från förra veckan, eller kanske till och med förra månaden? Vilken tidsåtgång beräknar du att varje enskild sak kommer ta att utföra? 2 minuter? 5 minuter? 10 minuter? När det gäller små uppgifter, som det ofta gör, så finns det en magisk regel för att sluta prokrastinera. Om din to do-punkt tar 2 minuter eller mindre att göra, gör den direkt. Nu. Nu. Nu.

Snyggt, det var väl inte så svårt? Definitivt inte värt att ha liggandes i bakhuvudet den senaste tiden. Definitivt inte värt att ha som snubbeltråd för dig själv och din framtida framgång. You got this.

Den stora uppgiften

Förr eller senare kommer du att stöta på uppgifter som tar mer än två minuter att göra. Även här går det att applicera två minuters-regeln. Nu är det dags att bryta ner uppgiften. Vilket är första steget som du behöver göra? Är det en uppsats det gäller kan du lägga ner två minuter på att planera, ta fram en to do-list över uppsatsen. Kanske behöver du göra den där undersökningen och då behöver du kontakta dessa människor och ta fram det där formuläret. Kanske behöver du göra research hos en forskare, då behöver du kanske ta fram lite information innan du träffar forskaren och sen behöver du kontaktuppgifter. Nu har du en tydlig plan och förmodligen ett helt gäng med två minuters-uppgifter.

Börja bocka av dem en efter en. Känns det motigt? Gör en av dessa tvåminutare och känn dig nöjd. Du har trots allt börjat.

Målet

Du som läser detta har förmodligen mål i ditt liv, stora som små. Jag har tidigare skrivit om mål vs system och även här kan två minuters-regeln appliceras. Att uppnå ett mål handlar allt som oftast om att skapa vanor för att nå det. Två minuters regeln kan hjälpa dig att börja med dessa vanorna.

Att uppnå ett mål handlar allt som oftast om att skapa vanor

Jag har som mål och system att skriva en artikel i veckan. Känns det motigt så sätter jag mig försöker att skriva i två minuter. Det är oftast det som krävs för att komma igång, och när dessa två minuterna har gått känns det onödigt att avbryta och jag fortsätter skriva av bara farten och där nådde vi 700 ord. Artikeln är färdig. Jag klarade av att hålla mig till systemet och vanan även idag och för varje gång som du lyckas så kommer du att klara av de motiga dagarna lite lättare.

Så, titta på din lista. Gå in action. Låt inte framgången vänta. Du är grym och du kommer att klara av det. Bry dig inte om hur det blir, det viktiga är bara att det blir av.

Ida Schultz