H&M-imperiets sista dagar

Världsartist slutar samarbeta med H&M och en amerikansk storbank dömer ut klädkedjan som en betydande faktor på världsmarknaden. Är det svenska megaföretagets dagar räknade?

H&M har länge ansetts som ett lovande tillväxtbolag enligt investerarna. Nu förutspår bankjätten Morgan Stanley klädföretagets undergång i sin analys ”Slutet på en epok”. Huvudskälet till framgången sägs har varit kedjans snabba butiksexpansion. De senaste åren har dock flera skandaler bakom ”fast fashion”-produktionen uppdagats, samtidigt som internetshopping har ändrat konsumenternas beteendemönster. H&M:s vinsttillväxt har avtagit, och trots att nya år brukar komma med nya chanser ser framtiden inte ljus ut för klädföretaget.

Det allra senaste: 8 januari twittrade artisten The Weeknd: ”Woke up this morning shocked and embarrassed by this photo. I’m deeply offended and will not be working with @hm anymore…” Tweeten var en av alla reaktioner på H&M’s kampanj av en mörkhyad pojke som bär en tröja på vilken det står: ”Coolest monkey in the jungle”. Har H&M tappat det? Dagen efter gick de ut med en offentlig ursäkt på sin officiella Instagram där de förklarar att det är uppenbart att deras rutiner inte har följts ordentligt. De ångrar att de tog bilden, likväl som de ångrar hela tröjan. Avslutningsvis säger de att de ska undersöka varför detta hände så att de kan hindra den här typen av ”misstag” från att ske igen.

Skärmavbild 2018-01-10 kl. 14.19.08.png

Ständigt utbytta trender pressar priserna

H&M har blivit framgångsrikt på import från låglöneländer som Kina

H&M har blivit framgångsrikt på import från låglöneländer som Kina, Bangladesh och Burma (officiellt Myanmar) där arbetarna har visat sig vara så unga som 14 år och arbetat 12 timmarsdagar. Med en arbetskostnad som är bland de lägsta i världen har Myanmar blivit ett attraktivt land för kommersiella företag att tillverka kläder i. Samtidigt har majoriteten av fabriksarbetarna svårt att försörja sig, visar en undersökning av brittiska The Guardian. Tidningen skrev i en artikel i fjol att H&M var ett av de företag som köpte från de lägst betalda fabrikerna, där inte ens landets officiella minimilön på 3600 kyat per dag (22 kronor) uppnåddes. 2014 började H&M även producera jerseytyg i ett av världens fattigaste länder, Etiopien; ett land som styrs av en auktoritär regim och där lönerna också är extremt låga. Två år tidigare synliggjorde granskningsprogrammet Kalla Fakta verkligheten för företagets textilarbetare i Kambodja: en lön på 3 kronor i timmen och sömmerskor som jobbar så mycket övertid att de svimmar. Genom att underprioritera sociala förhållanden och miljöpåverkan har man kunnat upprätthålla pressade priser och ett ständigt utbytt utbud av ”fast fashion”, alltså kollektioner som ska vara baserade på rådande trender och tillverkas billigt och effektivt för att mainstreamkonsumenten ska kunna köpa mer och mer.

DSC_1932 (kopia 2).jpg

Slutet på en epok

2016 brände H&M 19 ton nya kläder med prislappar på, bara i Sverige

Men mycket av kläderna som produceras och fraktas hamnar inte i en shoppingkasse. 2016 brände H&M 19 ton nya kläder med prislappar på, bara i Sverige. SVT:s Uppdrag granskning kunde förra året avslöja att H&M rutinmässigt under de senaste fem åren har skickat stora mängder kläder i en specialbyggd container för att brännas som sekretessavfall på Västerås kraftvämeverk. En del av kläderna bränns för att de innehåller farligt höga halter av otillåtna kemikalier, erkänner företaget, som ser det som sitt ansvar gentemot kunderna att inte sälja produkter som kan vara skadliga. Samtidigt vittnar de skadliga plaggen om en skadlig produktion där inte minst miljön får betala priset eftersom kemikalierna sprids i luften när de specialtillverkade containrarna eldas upp. Tillverkningen av ett enda par jeans leder till utsläpp av så stora mängder kemikalier att 700 000 liter vatten förorenas till den grad att hälften av alla arterna i det dör, enligt Naturvårdsverket.

H och M inte de första bokstäverna vi skriver in i sökfältet när vi behöver en ny blus

”Vi tror att tiden då investerarna betraktar H&M som en internationell ”butiksutrullningsstory” är över och att synen på aktie därför förändras dramatiskt”, står det i en analys av investmentbanken Morgan Stanley med rubriken "Slutet på en epok". Banken tror att ytterligare nedjusteringar är att vänta.

Vad beror det här på? Mycket har nog att göra med att vi har börjat nätshoppa, vilket gör att storvaruhusen blir överflödiga. Samtidigt är H och M inte de första bokstäverna vi skriver in i sökfältet när vi behöver en ny blus. Det är någonting som inte känns rätt. Nu lovar klädjätten att sluta använda farliga kemikalier år 2020, men förbränningen kommer fortsätta som en del av en ”normal, global rutin”. Under tiden lär vi se fler som slutar shoppa rutinmässigt och istället börjar prioritera hållbarhet mer än någonsin.