"Mariam The Believer är ett musikaliskt geni"

Recension.

Mariam Wallentins soloprojekt Mariam The Believer släppte förra året det rosade albumet Love everything, och denna soulinspirerade, experimentella popmusik har snabbt blivit populär. Den 16 februari intog Mariam Inkonst i Malmö, Lovestorys Ebba Sigeback var där.

 Mariam the Believer. Foto: Ebba Sigeback

Mariam the Believer. Foto: Ebba Sigeback

Jag vill gilla Loaver mer än jag gör, det är synd.

Innan Mariam äntrar scenen med sitt band ska Loaver spela, ett soloprojekt signerat sångerskan Linnea Hall som vi tidigare hört i det Malmöbaserade bandet Kluster. Även om det är ett nytt projekt känns det tyvärr som jag hört låtarna hundra gånger innan. Det är drömmiga synthar, trummor och Linneas sköra röst - en drömpopsklyscha. Några låtar gästas av en trumpet, det bryter av den annars ganska tunna ljudbilden och ger en extra dimension. Trots att jag hinner bli ganska ointresserad under spelningens gång får sista låten, Love will conquer, mig att rikta fokus mot bandet igen. Till skillnad från de andra ganska lågmälda låtarna är den här mer upptempo och popig. Jag vill gilla Loaver mer än jag gör, det är synd.

 

 Loaver. Foto: Ebba Sigeback 

Loaver. Foto: Ebba Sigeback 

När hon spelar på någon slags skål och samtidigt väser likt ett odjur, känner jag mig inte alls skeptisk.

När Mariam och hennes band sedan intar scenen i färgkoordinerade kläder rör sig den tidigare utspridda publiken fram mot scenen. Inkonst fylls av Mariams mäktiga och mörka röst och det är den som inleder konserten. Avskalat och knivskarpt. Efter en snygg övergång exploderar bandet i introt till The string of everything, som en käftsmäll. Mariam kastar bort den lilla bjällran hon i första låten skramlat med, och det flummiga i hennes uttryck byts ut mot en enorm kraft. Hon äger scenen och bandet ackompanjerar henne felfritt. Det är mycket slagverk och mycket bas, som sedan bryts av med mer experimentella delar där sång, stråkar och keyboard får ta mer plats. En perfekt blandning av flum och ös.

 

 Mariam the Believer. Foto: Ebba Sigeback

Mariam the Believer. Foto: Ebba Sigeback

Det Mariam och hennes band gör på scen är mer än en spelning, det är en hel show med väl avvägda låtval, skickliga övergångar och mellanspel som vackert bryter av mellan låtarna. Inget mellansnack, bara riktigt bra musik. Bandet är extremt skickliga och det märks tydligt att de älskar att spela tillsammans. Det höjer upplevelsen så extremt mycket, det är en tight orkester som intagit Inkonst och Malmö denna fredagskväll. Trots att det är tydligt att detta är Mariams soloprojekt där hon fått leva ut alla sina kreativa ambitioner tar bandet sin beskärda del av utrymmet. Jag blir förtrollad av Mariams scennärvaro och magiska röst, så till den milda grad att jag accepterar allt hon gör på scen okritiskt. När hon spelar på någon slags skål och samtidigt väser likt ett odjur, känner jag mig inte alls skeptisk. Om någon annan hade gjort samma sak hade jag antagligen hatat det och avfärdat det som pretentiöst, men Mariam gör alla dessa flummiga inslag med sådan pondus att det känns självklart. När jag efter spelningen går hem längs Bergsgatan känner jag mig nästan yr. Mariam The Believer är ett musikaliskt geni.

 

gillade du texten? följ lovestory på facebook och instagram

Kultur, NöjeEbba Sigeback