Bortanför etablissemanget

Det uppstod ett laddat ögonblick i ett samtal på Inkonsts scen i Malmö lördagen den 20 januari. Kalle Lind frågade samtalspartnern Henrik Möller var han får sin drivkraft ifrån.

Han tjänar ju inte några pengar på det han gör? Och inte är han särskilt känd heller. I 20 år har Möller producerat sina grova, mörka och roliga filmer med hjälp av papper, några kritor och en filmkamera. Nästan alla finns på YouTube och kostar ingenting att se. Samtidigt jobbar Möller som lärare på en Montessoriskola.

Lind frågar om skolbarnen har sett filmerna (som ofta innehåller sex och våld). Här hade Möller kunnat svara något tufft om att han inte bryr sig, men istället svarar han att han är väldigt seriös i sin yrkesutövning. Ändå måste ju oron över att barnen ska hitta filmerna på YouTube finnas, tänker man. Det krävs ett stort mod för att fortsätta skapa sin konst med sådana risker trots att man inte får något för det.

Vad är drivkraften om det inte ens går plus minus noll? Om man ändå måste ha ett “vanligt” jobb. Henrik Möller är inte direkt någon nybörjare eller lovande yngling. Svaret finns kanske i just denna kväll som påminde om det värde som finns i bra konst och som förr eller senare når ut och finner sin publik – kön till Inkonst ringlade sig ända ner till Ice på Amiralsgatan.

KulturAnna Axfors