Romantisk middagsmusik utan förutsägbarhet

RECENSION (MUSIK)

NINA KINERT

"ROMANTIC"

Nina Kinert, som tidigare gjort musik under artistnamnet Nina K, släppte den 11 maj albumet Romantic. Romantic är enligt henne själv ett manifest över vad musik och låtskrivande betyder för henne. Att få barn och att få uppleva Nya Zeeland är också saker som satt sin prägel på albumet. Tidigare album har precis som Romatic haft utpräglade teman, Nina Kinert har gjort allt från konceptalbum om Star Wars till album om evigheten. Hon har även agerat körsångerska till Ane Brun.

En komplex och finstämd kärlekslåt som inte på något sätt känns klyschig.

Albumet inleds med den avskalade låten Original Sun. Nina Kinert visar redan här att hennes röst är ett av hennes främsta instrument som bär låtarna. Det är en enkel låt, med piano och sång, men inte på något sätt tråkig eller förutsägbar. Hennes sätt att använda rösten påminner mig om hur Mariam the Believer låter rösten ta plats i musiken och sätta stämningen. Nina Kinert experimenterar med sin röst på ett vackert sätt och ibland känns det som vissa ljud kommer direkt från hennes inre – ett slags djuriskt läte som inte går att stoppa. Och inte på ett gutturalt eller falskklingande sätt, utan som ett sätt för Nina att beskriva känslor som det inte finns ord för. Det är vackert och harmoniskt.

Inte bara Ninas röst får ta plats, även Samuel T. Herring som vi tidigare hört i bandet Future Islands gästar. Tillsammans med Nina sjunger han på låten Chapped Lips, och deras röster gifter sig fint. Det är en mysig kärlekslåt med den gulliga raden “I got chapped lips from kissing you”. Men det är inte mycket mer än en gullig kärlekslåt och den tar mig inte med storm. För mig är det en av de svagare låtarna på albumet.

Låtens mäktiga känsla hade lätt fyllt en hel kyrka.

Evil Flower är en av de låtar som har mer trummor, och jag älskar det. Den har mer kraft och tempo och vi får höra en annan sida av Ninas röst. Sticket gör något med mig. Den lyckas fånga mig och sticker ut vid varje genomlyssning av albumet. Textraden “Feeling like I live in a false reality” sätter sig i mina tankar och jag går runt och nynnar på det titt som tätt. Det är väldigt, väldigt bra. En av de starkaste låtarna på Romantic. En komplex och finstämd kärlekslåt som inte på något sätt känns klyschig.

Der Dom il Doumo är den första singeln från albumet, ett smakprov på vad albumet har att erbjuda. Det är en drömmig låt med mycket fokus på sång och piano om att falla tillbaka i en gammal kärleksfamn. Den handlar också om stora katedraler, något som återkommer i soundet. Det är mystiskt och låtens mäktiga känsla hade lätt fyllt en hel kyrka.

Texterna handlar såklart om kärlek men berör även teman som mysticism, känslor och nostalgi. Det är fullt av känslor både i texterna och Ninas röst. Men för mig spelar det inte så stor roll vad Nina Kinert sjunger när musiken är så balanserad och vacker.

Jag skulle vilja kalla det perfekt middagsmusik.

En tydlig stämning som löper genom hela albumet är en känsla av att vara mellan vaket tillstånd och dröm – en magisk, lugn känsla. Det är mestadels lugnare låtar med mycket piano och stråkar, jag skulle vilja kalla det perfekt middagsmusik. Starka pianoballader, popigare låtar och instrumentala inslag blandas fint och albumet känns genomarbetat och komplett. Vissa låtar flyter förbi i periferin, men som helhet är albumet starkt. Det är enkla kärlekslåtar med en fin ton och musikalisk skicklighet. Arrangemanget i låtarna är lika romantiskt som texterna med mycket piano, stråkar, harpor och flöjter. Nina Kinert behöver inte göra sin musik komplicerad för att den ska bli intressant, hon lyckas ändå.

gillade du texten? följ lovestory på facebook och instagram

KulturEbba Sigeback